torstai 8. syyskuuta 2016

Pelletimantteja

Kuopioon on avattu semmoinen Kässäkerho Pompom. Kävin siellä kerran pyörimässä, kun oli muutakin asiaa keskustaan ja se sattui olemaan auki. Mulla oli tarkoitus olla ostamatta yhtään mitään, mutta siellä olikin Väinämöinen Sport tarjouksessa. Olin hypistellyt kyseistä lankaa jo syksyllä käsityömessuilla, nyt sitten ostin sitä. Langan väri on Klovni. Aikamoista pelleoksennusta kyllä :D
Olen seuraillut Tour de Sockia, missä on siis tarkoituksena neuloa muutamat sukat mahdollisimman nopeasti. Jotkut kisamalleista on vähän hassuja, mutta Diamondback Socks näytti niin hauskalta, että halusin samaan tyyliin itselleni sukat. Koska kokeilu on mun tapa toimia, en ostanut ohjetta vaan soveltelin menemään. Jalkaan menevät, vähän pitäisi jotain hienosäätöä kehitellä, jos tekisin toiset samoista muistiinpanoista :D
Tykkään siitä, miten noi värit sotkeutuvat ihan täysin mun timanteissa! Varren resorissa olen neulonut ihan perinteisesti joustinneuletta ympyränä, mutta muuten neuloin sukat timantti kerrallaan, edestakaisin, ninjasin kavennuksilla ja lisäyksillä.
En kyllä suosittele tämmöstä soveltamista, kannattaa ostaa oikea ohje :D Nää olivat kuitenkin aika paljon ajattelua vaativaa neulottavaa, ei ihan joka telkkarisarjan kanssa voinut näitä tehdä, varsinkin kun piti miettiä kaikkia miten mikäkin kohta voisi toimia. Siksi näiden tekemisessä kestikin niin kauan :D Plus ohuet puikot, neuloin sukat 2,25 mm pyöröillä. Otin aina käsittelyssä olevat silmukat erikseen ja loput silmukat hengailivat kaapelilla. Jokainen timantti käsitti aina 23 silmukkaa. Ravelryyn kirjoittelin vähän, miten oon tehnyt, käytännössä siis ensin kavennettiin keskeltä paljon silmukoita, tehtiin lyhennettyjä kerroksia. Kun sopiva määrä silmukoita oli kavennettu, ruvettiin puolestaan lisäämään, ja lyhennetyt kerrokset menivät taas pidemmälle. Kamalan selkeä selitys. Aloitin sukat kärjestä, loin koko sukkaan tarvittavan silmukkamäärän eli 88 s, ja ensimmäinen timantti on tavallaan puoliksi taitettu, jolloin ei muodostunut niin kamalan terävää kärkeä.
Kantapää on vähän semmonen mitä on. Soveltelin tiimalasikantapäätä, tein sen tavallaan yhden timantin paikalle. Olisin halunnut jonkin sortin levennyksiä kantapään tienoille, että sukat menevät vähän helpommin jalkaan, mutta en keksinyt, miten ne olisi toteuttanut kaikista järkevimmin. Toisin kuin alkuperäisessä ohjeessa, mulla on timantteja myös pohjassa.
Tässä vielä lähikuvaa mun timangeista. Joissain kohdissa näyttää, että olisi jotain reikää tai jotain, mutta ei se mitään. Nää on silti aika päheet :D
Vaikka meidän työselkkari joskus keväällä ei ollut timanttia (niinkuin toisen ryhmän :D), niin nää sukat on! :) Oon melko tyytyväinen lopputulokseen :D Tekemisen määrä oli kyllä huomattavasti isompi kuin normi sukissa, toisaalta tämmöinen paljon ajattelua vaativa soveltelu on hauskaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista, ne piristää aina :)
Sanavahvistus käytössä, kun en jaksanut roskaposteja...