maanantai 2. toukokuuta 2016

Ei talvikunnossapitoa

Sain taas kerran kuningasidean, että pitäisi neuloa joku näppärä vaatekappale käytettäväksi esimerkiks mekkojen kanssa. Semmonen pelkkä hiha. Muutenkin oli asiaa lankakauppaan, niin ostin sitten samalla langat boleroon. Linnealle jälleen kerran iso kiitos kuvausavusta :)
Sopivaa mallia selasin muutaman luennon aikana (hups.), mutta sellaista ei suoraan löytynyt. Hahmotin kuitenkin suunnilleen, minkälaista haluaisin neuloa. Tämä oli suuri inspiraation lähde. Lanka vaan oli täysin eripaksuista ja kaikkea muuta, niin päädyin sitten soveltamaan. Aina yhtä hyvä vaihtoehto :D Ravelryssä on melko hyvät muistiinpanot, mutta ei niistä varmaan ota tolkkua. Mä harkitsin, että olisin ollut villi ja kirjoittanut jotain ohjeen tapaista, mutta sit mun laskut menivät ihan päin honkia toisen hihan kanssa, niin en sittenkään tällä kertaa rupea ohjetta väsäämään :D
Neuloin boleron yhtenä kappaleena, aloitin toisesta hihasta ja lopetin toiseen. Mietin, että olisin voinut neuloa kaksi hihaa yhtä aikaa ja lopuksi silmukoida ne yhteen, mutta palmikko olisi voinut asettaa vähän turhan paljon haastetta. Palmikko tosiaan kulkee koko matkan, hihansuissa se on pieni, mutta levenee selkää kohti. Palmikon levennykset eivät yksin riittäneet, koska mulla on jäätävän iso haba (not.) niin tein myös palmikon viereen lisäyksia, kun palmikon leveys oli riittävä. Jos olisin ollut fiksu, olisin tehnyt niitä vähän vuorotellen, jolloin palmikko olisi kasvanut pidemmällä  matkalla mutta aika tosi hyvä on näinkin.
Selkään tein lyhennettyjä kerroksia, koska mun malliohjeessa oli niitä myös. Oon myös tehnyt joskus kauan sitten boleron, jossa neuloin suoraan hihat joissa vähän levennyksiä, suoraan selkäosan ja suoraan toisen hihan ja niihin jotain kavennuksia. (Se on äärettömän ruma kun se on niin venynyt joka suuntaan, mutta edelleen käytän sitä jos pelkästään käsiä palelee :D) Siitä oon myös huomannut, että selkä meinaa vaan lörpöttää jos asialle ei tee jotain.
Johtuu varmaan palmikon leveydestä (8s + 8s), kun menee tolleen hassusti lyttyyn :D Mutta tykkään tuosta efektistä.
Palmikko meinas jäädä kuitenkin vähän turhan ylös. Tein vähän muotoiluja pääntiehen, ensin kavensin silmukoita pois (samat silmukat lisäsin alareunaan) ja lopuksi lisäsin ne takaisin. Istunee paremmin näin.
Lopuksi poimin silmukoita reunasta, semmoisen sopivan neljällä jaollisen määrän. Vähän 2o 2n resoria, tein alareunaan vähän enemmän resorille pituutta, lyhennetyillä kerroksilla, ihan fiilispohjalla. Vähän epäilytti, että mahtuuko päälle mutta kyllä mahtuu! :)
Lankana mulla oli Schahenmayr Merino Extrafine 120 tummanvihreänä, puikot 3,5 mm. Aika pitkään pyörin Napin ja Nauhan lankahyllyllä, kun mietin sopivaa väriä. Tähän päädyin, tarvitsin sellaisen värin joka sopii mun mekkoihin, musta tai valkoinen ei ollut vaihtoehto. 260 g meni mun pitkille käsille. Kuvissa mulla on päällä tämä mekko, oon käyttäny tätä mekkoa muutenkin aika paljon nyt. 
Tässä vielä lähikuvaa noista palmikoista olkapäällä. Tykkään! Bolerosta tuli kyllä juurikin sellainen kuin suunnittelinkin, asiallinen, mekkojen kanssa pidettävä. Nyt saa (kylmä) kesä tulla, mä oon valmis!
Kuopiossa oli kyllä ainakin vappuna tosi ihana paras lämpöinen ilma. Vappuaattona hengailtiin meidän partsilla, ihanasti paistoi arska siihen, sit tietenkin Veljmiehen lakitus ja Valkeisella hengailua. Vappupäivä meni samoissa merkeissä, loistoseuraa ympäri Kuopiota. Jee! :) Huomatkaa muuten mun letti tossa kuvassa, piti vähän kikkailla, tein 3-osaisen läpivetoletin. Katsoin tutoriaalin neliosaiseen vastaavaan, totesin, ettei mun sormet vaan riitä, ja päätin kokeilla jos homma toimisi samalla logiikalla vähän pienemmällä määrällä. Onnistuin :D
Vielä pitäisi viimeinen rutistus näihin opiskeluhommiin. Ilmeisesti muut on jo lopettaneet opiskelun, kun tänään yliopistolla ei ollut oikein paljon ketään. Me tietty ollaan ihan toukokuun loppuun :D

2 kommenttia:

  1. Tosi kiva bolero! Hienosti itse sovellettu malli, ei onnistuis keltä vaan. Ja tuo sun vappupallo on mun lemppari :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Tuli tosiaan just eikä melkein semmonen kun halusin :) Sille ilmestyi vielä silmät, suu, siivet ja jalat! Ja tyttöystävä!! :D Luulin että kumihanskat olis kestänyt paljon mutta illan mittaan niille kävi hassusti :(

      Poista

Kiitos kommentista, ne piristää aina :)
Sanavahvistus käytössä, kun en jaksanut roskaposteja...